مجتمع آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان Educational Complex of IUT

نظر سنجی از والدین گرامی دانش اموزان مدارس مجتمع از عملکرد معلمان در فضای مجازی

به منظور بهره گیری از نظرات سازنده والدین گرامی دانش آموزان در برنامه ریزی های آینده ، از عملکرد معلمان و مدارس مجتمع در تدریس و ارتباط غیر حضوری با دانش آموزان و نیز برگزاری آزمون های آنلاین و آفلاین نظر سنجی جامع  از طریق شبکه های اجتماعی گروه های والدین در حال انجام میباشد

اتمام پروژه سرامیک کاری کلاس های درس،اتاق های اداری و راهرو پایین دبیرستان دوره دوم پسرانه خرداد1399

ادامه پروژه بازسازی و بهسازی دبیرستان دوره اول پسرانه خرداد 1399

توصیه به خانواده ها برای کاهش اضطراب فرزندان در ایام امتحانات

17 توصیه به خانواده ها برای کاهش اضطراب فرزندان در ایام امتحانات

 

محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنش های عاطفی و مشاجره باشد.

سعی شود در ایام امتحانات ، رفت و آمد و مهمانی های خانوادگی تعطیل یا محدود شود.

محیط فیزیکی آرام و بی سر و صدا برای مطالعه دانش آموزان فراهم کنید.

به استراحت و خواب دانش آموزان توجه کافی داشته باشید.

وظایف خانگی محوله به دانش آموزان را حذف کنید یا کاهش دهید.

در هنگام امتحانات، دانش آموزان نیاز به حمایت عاطفی و اطمینان بخشی بیشتری دارند.لذا در این زمینه اقدام موثر انجام دهید.

ساعت تماشای برنامه های تلویزیون تا حد امکان کاهش یابد.

از ایجاد ترس و دلهره بیجا در بچه ها خودداری کنید.

از توقعات بیجا و فشار بیش از حد برای مطالعه خودداری کنید.

در صورتی که فرزندتان از موفقیت در یکی از امتحانات رضایت خاطر نداشت ، وی را مورد حمایت قرار دهید و از سرزنش کردن او خودداری کنید.

از حبس کردن دانش آموز در اتاق برای مطالعه کردن خودداری و به دانش آموز اجازه استراحت و تفریح لازم نیز داده شود.

تغذیه دانش آموز مناسب و مقوی باشد.

انتظارات بالا و بیش از حد توانایی از فرزندان می تواند در ایجاد اضطراب و شدت آن موثر باشد، پس انتظارات خود را تعدیل کنید.

کمال گرایی بیش از حد والدین و وسواس شدید خانواده نسبت به نمرات بالا باعث ایجاد اضطراب در فرزندان می شود.

از مقایسه فرزندان با یکدیگر و با دیگران پرهیز کنید.

از تاکید بیش از حد بر درس خواندن اجتناب کنید.

ضمن اطمینان بخشی به دانش آموزان ، در آنان ایجاد انگیزه و با ارایه پاداش و تقویت های مطلوب آنها را تشویق به مطالعه کنید...

بی هدفی تحصیلی

بی هدفی تحصیلی

پژوهش های مختلف نشان داده یکی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان بی انگیزگی آنان است

و بی انگیزگی عموما ناشی از بی هدفی دانش آموزان است.

سوپر و همکاران (1969)در مطالعه ای درباره طرح های شغلی دریافتند که داشتن برنامه و قبول

مسئولیت برای برنامه ریزی در کلاس های نهم و دوازدهم با موفقیت و رضایت شغلی در سن 25 سالگی همبستگی دارد.

آنها به این نتیجه رسیدندکه طرحریزی و برنامه داشتن در نوجوانی جزو مهمی از بلوغ مسیر شغلی است(نقل از صادقی،1390)

سوپر (1974)برای بلوغ مسیر شغلی شش بعد توصیف میکند :

اولین بعد آن جهت گیری انتخاب شغل است ،به نحوی که فرد برای انتخاب نهایی مسیر شغلی اش 

دغدغه  داشته باشد.

دومین بعد آن اطلاعات و طرحریزی است.در این مرحله فرد باید به جمع آوری اطلاعات پرداخته ،دغدغه تصمیم گیری مسیر شغلی برای آینده داشته و از قبل برای محقق ساختن آن طرحریزی کرده باشد(نقل از صادقی ،1390)

در دوره ابتدایی (یعنی در دوره کودکی ،زیر سن دوازده سال )می توان دانش آموزان را با دادن

تقویت های بیرونی برای مطالعه و پیشرفت در دروس ترغیب کرد.اما زمانی که دانش آموزان به

سن نوجوانی برسد انگیزه هایی که در گدشته موثر واقع می شد(انگیزه های بیرونی مانند جایزه 

،تشویق والدین و معلمان )دیگر رغبتی ایجاد نمی کند . در این دوره باید نوع انگیزه برای پیشرفت کاملا عوض شده و از انگیزه بیرونی به انگیزه درونی تبدیل شود .انگیزه درونی در دوره بعد از نوجوانی یعنی :هدف ،طرح و نقشه ای که فرد با توجه به علاقمندی ها و ویژگی های شخصیتی اش برای خود در نظر می گیرد و برای رسیدن به آن تلاش می کند.

برگرفته از کتاب آسیب شناسی و مشاوره تحصیلی 

نوشته دکتر احمد صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

جلسه آشنایی با انواع مواد ضد عفونی کننده

تفسیر سوره لقمان استاد میر سعیدی اردیبهشت 1399

تفسیر سوره مبارکه لقمان -استاد محمد میر سعیدی لطفا برای مشاهده اینجا کلیک فرمایید.

فرسودگی تحصیلی

فرسودگی تحصیلی 

فرسودگی تحصیلی نقطه مقابل اشتیاق تحصیلی است .فرسودگی تحصیلی به حالتی از خستگی عاطفی(خستگی ناشی از وظایف و الزامات تحصیلی ،حس بد بینی و عدم علاقه به وظایف تحصیلی،احساس عدم صلاحیت به عنوان یک دانش آموز )اشاره دارد که ممکن است به مشکلاتی مانند افسردگی ،اضطراب و نا امیدی منجر شود.

دغدغه و نگرانی نسبت به نمرات درسی ،شک و تردید نسبت به آینده ،رضایت پایین از عدم تعادل بین زندگی شخصی و زندگی تحصیلی و سطح پایین دریافت حمایت از همسالان و دوستان با فرسودگی تحصیلی مرتبط است .

عوامل متعددی بر فرسودگی تحصیلی افراد تاثیر میگذارد . از جمله مهمترین آن کمال گرایی خود فرد یا کمال گرایی والدین و اولیای مدرسه است که باعث کنترل و مسئولیت پذیری شدید در فرد شده و فرصت تفریح ،استراحت و کسب انرژی برای تلاش مجدد را از فرد می گیرد. در شرایط کمال گرایی مسئولیت پذیری  فرد به صورت افراطی است و باعث می شود ،پس از یک دوره تلاش و اشتیاق تحصیلی ،انرژی فرد تحلیل رفته و دچار فرسودگی و بی رمقی گردد.

مسلش(1981)برای فرسودگی سه مرحله را توصیف می کند:

مرحله  اول خستگی عاطفی

در این مرحله اشتیاق و ذوق فرد برای تلاش کاهش می یابد،این مرحله در خیلی از دانش آموزان پس از گذشت چند ماه از سال تحصیلی مشا هده می شود. چنانچه یک دوره استراحت و بازیابی انرژی روانی وجود نداشته باشد شرایط بی رمقی شدید تر شده و وارد مرحله دوم یعنی مسخ شخصیت می شود. در این مرحله علاوه بر خستگی عاطفی فرد در وضعیتی قرار می گیرد که افت تحصیلی ،عدم آمادگی برای پاسخگویی به سوالات یا توبیخ شدن برایش اهمیتی ندارد. ادامه شرایط پر استرس و تشدید وظایف و تقاضاهای تحصیلی فرد را وارد مرحله سوم می کند.این مرحله اختلال در عملکرد نام دارد.

در این مرحله عملکرد تحصیلی فراگیر اعم از شرکت در کلاس و مدرسه ،انجام تکالیف درسی ،پایبندی به برنامه تحصیلی دچار آسیب شده و حتی موجب فرار از مدرسه ،غیبت غیر موجه و گاهی تصمیم به ترک تحصیل و یا انصراف از تحصیل می شود .

بنابراین زمانی که انرژی فرد کاهش پیدا می کند نسبت به وظایف تحصیلی بی اهمیت شده ودر نتیجه آن دست به فعالیت های خود ناتوان سازی می زند یعنی به فعالیت هایی که با انجام وظایف تحصیلی ارتباط دارداشتیاق نشان نمی دهد.و از آن فرار می کند.

برگرفته از کتاب آسیب شناسی و مشاوره تحصیلی نوشته دکتر احمد صادقی

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

میلاد امام حسن مجتبی

تبریک روز معلم